Jääsaari RPG
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Jääsaari RPG

Peli foorumi
 
PääsivuLatest imagesRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Mielipiteesi Chatista?

Siirry alas 
2 posters

Chatin käyttö helppo oppia?
Kyllä.
Mielipiteesi Chatista? Vote_lcap91%Mielipiteesi Chatista? Vote_rcap
 91% [ 10 ]
Ei.
Mielipiteesi Chatista? Vote_lcap9%Mielipiteesi Chatista? Vote_rcap
 9% [ 1 ]
Ääniä yhteensä : 11
 

KirjoittajaViesti
Lasikuula
Ylipäällikkö
Ylipäällikkö
Lasikuula


Viestien lukumäärä : 156
Join date : 15.07.2011
Paikkakunta : Savonlinna

Mielipiteesi Chatista? Empty
ViestiAihe: Mielipiteesi Chatista?   Mielipiteesi Chatista? Icon_minitimeTi Tammi 10, 2012 9:07 pm

Huomioithan, että vaikket olisi rekisteröinyt, voit kertoa oman mielipiteesi täällä.

Chat?

Onko sinusta helppo käyttää chatia?
Olitko täysin uusi chatin käyttäjä kun liityit?
Miten chat mielestäsi toimii pelipaikkana?
Mitä huonoja puolia chatissa on?
Miksi chat on mielestäsi parempi tai huonompi, kuin foorumi?


Tämä topic on tarkoitettu mielipiteille siitä, kuinka chat vaikuttaa pelin kulkuun ja onko se käytännöllinen. Lisäksi chatin käyttöön ym. liittyviä yleisiä mielipiteitä, kuten helppous ym. Yllä olevat kysymykset ovat vain apuna, eikä niihin kaikkiin tarvitse vastata. Suotavaa olisi myös, että vastaus olisi enemmän, kuin pari hassua lausetta. Negatiivinenkin palaute on sallittua ja ehkä jopa suotavaa, jotta myös ne chatin huonot puolet tulisi esiin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Lasikuula
Ylipäällikkö
Ylipäällikkö
Lasikuula


Viestien lukumäärä : 156
Join date : 15.07.2011
Paikkakunta : Savonlinna

Mielipiteesi Chatista? Empty
ViestiAihe: Vs: Mielipiteesi Chatista?   Mielipiteesi Chatista? Icon_minitimeTi Tammi 10, 2012 9:39 pm

Onko sinusta helppo käyttää chatia?
Ensimmäinen peli, jossa pelasin, oli chat pohjainen. Kuulin vasta n. kuukaisi pelaamisen aloittamisesta foorumipeleistä, joten minulla tämä ns. kehitys meni "väärinpäin". Minulle chatit olivat ja ovat yhäkin erittäin helppoja oppia käyttämään ja lähes kaikissa on toiminut sama rutiini. On käyttäjätunnus ja salasana, jotka kirjoitetaan päästäkseen sisään, tekstikenttä rooleja varten ja "lähetä" nappi lähettämistä varten. Lisäksi jommassakummassa laidassa on käyttäjälista ja poistunappi. Eli käytännössä koko paikka on todella yksinkertainen, kun loppupelissä ajattelee.

Foorumille eksyessäni ja ensimmäistä peliäni yrittäessäni minun piti hakea ensin pelialueen linkki, sitten se pelitopic, jota haluan pelata, sitten lukea vastaus, painaa reply/vastaa painiketta kirjoittaa rooli ja lopuksi vielä painaa lähetä nappia. Se tuntui todella monimutkaiselle, kun oli tottunut siihen, että kaikki oli siinä nenän edessä, sen kuin kirjoitti, että missä hahmo oli *-merkkien sisään laitettuna ja done, se oli siinä.

Olitko täysin uusi chatin käyttäjä kun liityit?
Kuten sanottu, en ollut. Loppujen lopuksi käännytin toisen yp:n chatin kannalle, sillä minusta se tosiaan on yksinkertaisempi ja mukavampi pelitapa. Jääsaarelle chat tuli, kun se oli n. vuoden vanha.

Miten chat mielestäsi toimii pelipaikkana?
Paremmin kuin foorumi. Foorumilla peleihin ei usein muita saa liittyä naps. näin, vaan pitää käydä se yksityisviestien rinki. Chatissa riittää, että viet hahmosi sinne (mikä tuo peliin jännitystä ja arvaamattomuutta saattaen pilata jopa omat suunnitelmasi), vaikka tietysti kohteliasta olisi kysyä, että "voinko tuoda sen ja sen sinne ja tänne". Lisäksi juonta on helpompi viedä eteenpäin ja sivujuonia pystyy käynnistämään melkeimpä huomaamatta: joku hahmo vakoilee kahta korkea-arvoista, kertoo tiedon eteenpäin-> huolia ja turmia-> juonia. Näin ei voisi foorumilla tapahtua ilman, että asiasta etukäteen sovittaisiin, sillä yleensä peleihin liittymiseen juuri kysytään se lupa ja hahmo viedään kaikkien nenäneteen ja näin.

Mitä huonoja puolia chatissa on?
No, chatin aktiivikäyttäjänä nämäkin puolet ovat valitettavasti tulleet esiin. Esimerkiksi peliviestit eivät ole ikuisia chatin ajoittaisen tyhjäyksen takia. Tämän vuoksi hahmojen menneisyyttä suositellaan muokkaamaan/lisäämään aina aika-ajoin hahmon itsensä kannalta tärkeillä asioilla. Lisäksi jotkut chatit heittävät tietyn ajan täyttyessä (kun ei ole lähettänyt viestiä) pihalle ja joutuu ärtyneenä kirjautumaan takaisin sisään ja kaivelemaan niitä rooleja savesta. Harvoin (itsellä käynyt täällä kerran, muualla varmaan neljästi koko roolipelihistoriani aikana) chat saattaa kaatua, eli se ei toimi hetkeen. Yleensä tämä johtuu myös sivutilan päivityksistä, tai minun tapauksessani, koodiin tehdyn virheen vuoksi (onnistuin kaatamaan yhdellä koodimuutoksella koko chatin ja jouduin luomaan uuden Razz)

Yksi chatin pahimmista huonoistapuolista on se, että chat toimii usein (ellei jotain koodinpätkää saa toimimaan tai jotain) vain IE:llä, kuten on myös Jääsaaren tapauksessa valitettavasti.

Miksi chat on mielestäsi parempi tai huonompi, kuin foorumi?
Chatpelit etenevät nopeammin, koska kanssapelaaja on paikalla samaan aikaan. En välttämättä itse pysty vaikuttamaan hahmoni kohtaloon (realistisestihan kuiviin vuotava susi ei selviä ja jos hahmo kohtaa karhun, se ei siitä hengissäselviä). Lisäksi hahmot kehittyvät nopeammin, niihin saa paremman otteen, ne kehittyvät ja niin edelleen.

Foorumista poiketen viestit eivät säily ikuisesti, vaatii monta tuntia päivästä (jos pelaa pitkiä ja paljon) ja vaatii ehkä enemmän sitoutumista, kuin foorumi, jolla voi käydä kerran viikossa. Chatissa vietetty aika itsellä on yleensä n. 2-6h päivä, viikonloppuisin hieman enemmän/vähemmän riippuen, miten näen kavereita ja läksyt antavat periksi.

--

Mainittakoon vielä, että chatissa on erittäin mukava vain jutustella pelaajien kesken ja siellä on helppo nykäistä hihasta ylläpitäjiä. Vastauksissa ei tarvitse odottaa puolesta päivästä kolmeen, vaan se tulee melkeimpä heti.

Olikohan muuta? Muokkailen, jos keksin vielä jotain Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Mielipiteesi Chatista? Empty
ViestiAihe: Vs: Mielipiteesi Chatista?   Mielipiteesi Chatista? Icon_minitimeKe Tammi 11, 2012 7:02 pm

Onko sinusta helppo käyttää chatia?
Kyllä, vaikka se voi vaikuttaa hankalalta, mutta loppujen lopuksi, kun siihen on vähän tutustunut huomaa sen olevan varsin yksinkertainen. Itselläni ensimmäinen roolipeli oli foorumipohjainen ja siksi chattiin tottuminen vei aikansa.
Hankalinta minulle on tuottanut chatissa se, että pelit tapahtuvat onlinessa eivätkä offlinessa, kuten olen tottunut. Tämä siis tarkoitti minulle heti automaattisesti useiden tuntien istumista chatin äärellä pelaamassa. Voin kuitenkin sanoa, että online peleihin totuttuani, se on minusta jopa viehättävämpi pelitysmuoto kuin offline. Tosin, en kyllä halua edes yrittää onlinea foorumeilla, ei se siellä ole koskaan samanlaista kuin chatissa.
Joten siis chatiin totuttuani pidän foorumia ja chattia yhtä helppona käyttää. Tottumiskysymys se lähinnä on, ei muuta.

Olitko täysin uusi chatin käyttäjä kun liityit?
Pelin perustajana voin sanoa suoraan tai jopa paheekseni myöntää että olin ihan amatööri chatin perustamisvaiheessa. Se tarkoitti useita pommituksia Lasikuulalle kaikkeen chattiin liittyen. En ymmärrä, miten hän jaksoi auttaa niin tuhansissa kysymyksissä ja jopa ilman hermostumista.
En sano, että olisin ollut innoissani chatista Jääsaaren pelipaikkana. Aluksi ajattelin jopa vastustavani asiaa, mutta jostain syystä sitten taivuin asiaan. Nyt, olen erittäin tyytyväinen chatiin. Jääsaari ei olisi mitään pelinä ilman chattia.
Eli kyllä, olin täysin uusi chatin käyttäjänä, kun se liitettiin osaksi peliä.

Miten chat mielestäsi toimii pelipaikkana?
Se toimii kyllä, kun siihen tottuu, kuten olen sanonut. Chatin vahvuuksina voisi pitää etenkin sitä, että pelit ja juonet etenevät nopeammin kuin foorumilla ja pelit ovat paremmin kytköksissä tosiinsa. Myöskin se, mitä Lasikuula yllä mainitsee, että voi laittaa hahmonsa mukaan toisten peliin kyselemättä on hyvä puoli, jota olen alkanut kaipaamaan foorumien puolella. Peliyhteisö tuntuu minusta chatin puolella paljon tiiviimmältä kuin foorumin puolella. Ja se tuntuu, etenkin minun näkökulmastani positiiviselta, koska olen aina ollut laiska juttelemaan foorumien yleisen keskustelun alueilla ja jos jotain sinne kirjoitan, on se lähinnä kerran kuukaudessa.
Pelitystapaan, kun käytetään tähtiä (*) peliviesteissä oli minulle erityisesti se, joka vaati totuttelua. Mutta nyt olen huomannut, että se ehkä jopa selkeyttää pelitystä.

Mitä huonoja puolia chatissa on?
Edelleen varsin amatöörin tasolla olevana chatin käyttäjänä minulla ei ole tähän paljoakana sanottavaa. En ole kokeillut rajojani chatin kanssa kovinkaan monesti ja ainoita huonoja puolia on ollut se, että netin takkuillessa ja pätkiessä tai edes hidastellessa se hankaloittaa chatissa oloa paljonkin. Toisin kuin foorumien puolella vielä pärjäilee nettiongelmien kanssakin.
Mutta kuten sanoin, en oikein osaa kertoa huonoja puolia, minulla chat on toiminut muuten varsin hyvin, jos nettiongelmia ei ole ollut. Toki se, että etenkin viikonloppuisin ja iltaisin chattiin jumittuessa saattaa vierähtää useita tunteja ennen kun edes tajuaa ajan kuluneen. Mutta en sanoisi sitä virallisesti huonoksi puoleksi.

Miksi chat on mielestäsi parempi tai huonompi, kuin foorumi?
Voisin vertailla foorumia ja chattia loputtomiin, mutta en taida tehdä sitä, paljoa, koska ne ovat todellakin erilaiset. Foorumissa on omat hyvät puolensa, kuten myös chatissa. En osaisi valita sitä parempaa ja huonompaa. Foorumi on toki se tuttu ja turvallinen vaihtoehto, johon olen tottunut. Tosin cht on "sosiaalisena yhteisönä" sosiaalisempi minusta kuin foorumi. Foorumilla voi pelata oofline pelejä, jotka ovat sellaiselle, jolla on paljon kiireitä, varmasti parempi vaihtoehto. Mutta sisäkissalle ja nettifriikille kuten minulle chat on parempi vaihtoehto, vaikka kiireistä sitä minullakin toisinaan on.

Muuta:
- Ensimmäisen kerran sisään kirjautuessani chattiin olin kuin Liisa ihmemaassa. En tiennyt mistään mitään, juuri ja juuri uskalsin viestikenttään mitään kirjoitella. Alkujännityksen kadottua, olin sitten taas kuin kotonani.
- Tekstin pötköön kirjoittaminen on osoittautunut minulle hankalaksi, koska olen tottunut jäsentelemään viestejäni ankarasti foorumien puolella.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Mielipiteesi Chatista? Empty
ViestiAihe: Vs: Mielipiteesi Chatista?   Mielipiteesi Chatista? Icon_minitimeLa Tammi 28, 2012 12:23 pm

Onko sinusta helppo käyttää chatia?
En saa chattia toimimaan.

Olitko täysin uusi chatin käyttäjä kun liityit?
En. Olen pelannut paljon mesessä, ja kahdessa muussa chat pelissä. :3

Miten chat mielestäsi toimii pelipaikkana?
Chatit toimivat ihan hyvin, mutta jos pelaajia on vähän, joutuu aina pelaamaan samojen kanssa. Itselläni, on ollut aina tämä ongelma, koska olen pelannut vain pienissä peleissä. Mielipiteeni on, etteivat chat-pelit toimi, kun pelaajia on vähän.

Mitä huonoja puolia chatissa on?
Netissä alkaa olla tosi paljon samanlaisia susifantasiaroolipelejä, joita pelataan chatissa. Jokaisella roolipelaajalla ei todellakaan tarvitse olla omaa susifantasiaroolipeliä chatissa! Eikä varsinkaan montaa!! Tämän takia, peliseuraa ei riitä jokaisessa pelissä, koska pelaajat hajaantuvat näihin peleihin, ja pelit kuolevat. Pitäisi tehdä räikeästi erilaisia pelejä, eikä niitä ainaisia, susifantasiaroolipelejä. Esim. Olen halunnut liittyä pitkään, täysin realistiseen susipeliin, jossa sudet eivät puhu, vaan kommunikoivat elekielellä. Roolit voisi olla sitten runollisemmin, kirjoitettuja. Mutta kukaan ei tee sellaista chattiin. Vink. x3

Miksi chat on mielestäsi parempi tai huonompi, kuin foorumi?
Chat on huono, peliseuran vähyyden takia. Aina, pitää pelata samojen kanssa. Jossain peleissä, missä on paljon pelaajia, ja hahmoja samaan aikaan, pystyy pelaamaan vähän paremmin.
Foorumissa, voi pelata niidenkin kanssa, jotka eivät ole sillä hetkellä online. Siksi haluaisin, että täällä saisi pelata, myös foorumissa. :3

Minun kritiikkinen mielipiteeni asiaan. Nuww~ :3
Takaisin alkuun Siirry alas
Linhhha
Laumalainen
Laumalainen



Viestien lukumäärä : 50
Join date : 18.07.2011
Ikä : 24
Paikkakunta : Metsäs

Mielipiteesi Chatista? Empty
ViestiAihe: Vs: Mielipiteesi Chatista?   Mielipiteesi Chatista? Icon_minitimeSu Helmi 05, 2012 6:11 pm

Onko sinusta helppo käyttää chattia?
Jaa että helppo! Minun mielestäni Chatin käyttäminen on todella helppoa, vaikka alkuaikoina kummastelinkin sen käyttämistä. Se on tavallaan vähän samanlainen kuin mese, ja opin sen koska nämä ihmiset auttoivat minua alkuun pääsemisessä! Opin ne kaikenlaiset koodit ja nykyään käytänkin niitä aika paljon. Esimerkiksi /show- koodia käytän melkein aina tullessani sinne, että näen kaikenlaiset viestit.

Olitko täysin uusi chatin käyttäjä kun liityit?
No kyllä, periaatteessa. Pelasin ehkä viikon yhdessä muussa pelissä kunnes se lopetettiin, chat-pelissä siis. Ja siksi olin aikas tavalla uusi. Sen käytön oppiminen oli kyllä helppoa, vaikka alussa niiden kaiken oppiminen ja tajuaminen vei aikansa.

Miten chat mielestäsi toimii pelipaikkana?
Hyvin se toimii! Siellä on helppo pelata, ja samalla pelien aikana on helpompaa keskustella, ja ylipäätään pystyy keskustelemaan. Siellä on helpompi oleskella kuin foorumilla, ja itselläni harvoin aika käy pitkäksi kun siellä on väkeä. Pelejä pystyy pelaamaan pitkiä tai lyhyitä, eikä kukaan ole koskaan haukkunut ainakaan minelle lyhyitä rooleja, ja sen sellaista.


Mitä huonoja puolia chatissa on?
No en nyt tästä lonkalta ihan osaa välttämättä heittää, mutta siellä on se ongelma että pelejä on vaikea pelata, jos molempia pelaajia, tai monta pelaajaa, ei ole kaikki samaanaikaan, ja ne jäävät ajan takia niin helposti kesken! Minun mielestäni kaikille sellaisille peleille, jossa on enemmän kuin kaksi/kolme pelaajaa, pitäisi saada mahdollisuus tuolle foorumipohjalle, koska se on huomattavasti helpompaa pelata silloin loppuun.

Miksi chat on mielestäsi parempi tai huonompi kuin foorumi?
No siis yritänpäs vertailla. Chat on mielestäni parempi, mutta foorumikin on hyvä. Kuten aiemmin mainitsin niin sellaisia pitkiä pelejä, missä on paljon väkeä, voisi ilman lupaakin saada pelailla tuonne forkalle. Chat on hyvä, mutta siellä ei aina oteta välttämättä huomioon toisten pelejä yms. Mutta siis, ei se mitään, elleivät pelit vaikuta pysyvästi juoneen. Chat on kumminkin parempi ja helpompi, tätä forkan käyttöä en meinannut viikkoon oppiea monissa muissa peleissä, mutta lopunviimeksipä näin helpolla tapaa opin. Molemmat hyviä!

Takaisin alkuun Siirry alas
Talvi
Vierailija




Mielipiteesi Chatista? Empty
ViestiAihe: Vs: Mielipiteesi Chatista?   Mielipiteesi Chatista? Icon_minitimeMa Heinä 02, 2012 12:09 pm

Onko sinusta helppo käyttää chatia?
Erittäin yksinkertaista ja helppoa. Ensimmäisen pelini sattui olemaan chatissa pelattava, joten chat on erittäin kotoisa ja miellyttävä pelata tilanteessa kuin tilanteessa.

Olitko täysin uusi chatin käyttäjä kun liityit?
En ole tämän pelin jäsen vielä, mutta kuten jo aiemmin mainitsin, chat ei ole uusi tuttavuus.

Miten chat mielestäsi toimii pelipaikkana?
Periaatteessa aivan hyvin. Jos porukkaa sattuu olemaan paljon paikalla ja pelihuone on sama kuin keskusteluhuone, saattavat viestit sekoittua ja muiden jatkuva viestikentän spämmäys häiritä pelaamista itsessään. Peli tapahtuu onlinessa joten se on mukavan nopeatempoista eivätkä vastausajat pääse venymään turhan pitkiksi. Samalla viestit pysyvät ytimekkäinä eikä niihin kerry turhaa sontaa lisäpituutta tuomaan.

Mitä huonoja puolia chatissa on?
^ yllämainittu spämmäys ja mahdolliset pituusrajoitukset viesteissä. Jos merkkimäärä on pieni, on pelaaminen vaikeaa. Peliseuran löytäminen voi olla pienessä pelissä hieman vaikeaa.

Miksi chat on mielestäsi parempi tai huonompi, kuin foorumi?
Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa, enkä tahdo lähteä nostamaan kumpaakaan jalustalle kun ovat kuitenkin aivan päteviä pelivälineitä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Mielipiteesi Chatista? Empty
ViestiAihe: Vs: Mielipiteesi Chatista?   Mielipiteesi Chatista? Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Mielipiteesi Chatista?
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Jääsaari RPG :: Mielipidealue :: Mielipidealue-
Siirry: